رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، وزارت علوم را یکی از موانع تحول علوم انسانی در کشور دانست و گفت: کل بودجه‌ اختصاصی به شورا ۳ میلیارد تومان است و برای ایجاد تحول در علوم انسانی همکاری با وزارت علوم آغاز شده است.

حداد عادل بیان کرد: وزارت علوم؛ مانع تحول در علوم انسانی

غلامعلی حداد عادل در کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: اگر بخواهیم با برگزاری کنگره‌ها و همایش‌ها وضع علوم‌ انسانی دانشگاهی را متحول کنیم، اشتباه است.

وی افزود: سال‌ها است که در دانشگاه‌ها استادان دانشجو تربیت می‌کنند و بر اساس ریل گذاری‌های ایجاد شده اقدام به تربیت دانشجو می‌کنند و در این روال تغییر و تحولی در علوم انسانی شکل نمی گیرد.

حداد عادل تاکید کرد: اگر بخواهیم اسلام در جامعه و جهان به یک نیروی تاثیرگذار تبدیل شود، باید به صورت تمدن اسلامی درآید. اگر اسلام به عنوان تمدن اسلامی حاضر می‌شد، وضعیت امروز غزه این گونه نبود و همه سران کشورهای اسلامی در کاخ‌های مجلل خود نمی‌نشستند و به جز الفاظ و عبارات، به امر دیگری متوسل می‌شدند و دلیل این امر فعال نبودن تمدن اسلامی است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه در حال حاضر اسم اسلام بر روی کشورها است، یادآور شد: ۳۰ سال گذشته که مسلمانان بوسنی قتل عام شدند، تمدن اسلامی کجا بود. ما اگر تمدن اسلامی مستقل از غرب نداشته باشیم، به تمدن نوین اسلامی نخواهیم رسید.

وی با اشاره به توسعه علوم مختلف چون روان‌شناسی با رویکرد اسلامی، گفت: این اقدام یک کار بزرگ است و در ۱۴ سال گذشته به دلیل تذکر مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه بسط علوم انسانی اسلامی با ایجاد شورا و دبیرخانه‌ای اقدام کرد، ولی در این ۱۴ سال پی بردم که اجرای این کار تنها با ایجاد یک دبیرخانه و شورا شدنی نیست، بلکه نیاز به لوازم و تدابیری است.

حداد عادل یکی از موانع توسعه علوم انسانی اسلامی را وزارت علوم دانست و گفت: وزارت علوم در اختیار کسانی قرار گرفت که اعتقادی به این حوزه نداشتند؛ از این رو انگیزه‌ای هم برای حمایت از ما در وزارت علوم نبود، از این رو با ارسال ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌های درجه یک کشور اعلام کرد که دانشگاه‌ها می‌توانند در کنار برنامه‌های خود، ۲۰ درصد از برنامه‌های خود را با تصمیم خودشان تغییر دهند.

وی این امر را چوب لای چرخ شورا دانست و گفت: در این شرایط وزارت علوم، هم تمایلی به مواجه شدن با شورای عالی انقلاب فرهنگی نداشت و هم کارشکنی می‌کرد.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار کرد: کل بودجه‌ای که برای شورای تحول علوم انسانی اختصاص داده شد، ۳ میلیارد تومان بوده؛ در حالی که برای برگزاری یک همایش یک روزه یک میلیارد تومان نیاز دارد.

وی افزود: ما با وزارت علوم همکاری را آغاز کردیم که طی آن بخش‌هایی را که خارج از سیاست‌گذاری است، با همکاری این وزارتخانه در جهت تحول علوم‌ انسانی اجرایی کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.